Selasa, 24 Februari 2009

Bahasa Sunda

URANG SUNDA NYARIOS SUNDA
Sumber : www.cianjur.wordpres.com

Kiwari, basa sunda nu nyata-nyata basa karuhun urang sunda, tos langki digunakeun. tong boro di kota-kota ageung sapertos bogor atanapi bandung. di cianjur wae ge, sok rada sesah milarian anu masih keneh leres-leres nganggo basa sunda. utamina mah panginten murangkalih sakola. nu seuseueurna tos langkung resep ngangge basa indonesia kangge basa panganteur sadidinten.

pami di sakola hungkul mah teu nanaon eta oge, da kurikulum pangajaran di urang nganggena basa indonesia. mung, pami di luar sakola mah cik atuh ngangge basa sunda. da urang teh aya di ligkungan urang sunda. ari sanes ku urang sunda nyalira mah, ku saha deui atuh basa sunda teh bakal dianggo. piraku ku bule ti amerika mah.

da kumaha atuh, di bumi na oge ku rama sareng ibu na teu dibiasakeun nyarios basa sunda. ceunah pami murangkalih nyarios basa indonesia teh gaya. naha ari nyarios basa sunda teu gaya kitu, da gaya atuh. padahal mah eta teh sami sareng maehan budaya sorangan. enya teu ?

sok sirik da abdi mah. bareto, nuju kuliah di bogor rerencangan cakeut abdi sadayana urang batak. jigana teh, pami urang batak pendak sareng urang batak pasti weh ngangge na basa batak. naha ari abdi, sok asa ku sesah teh milarian rencang nyarios sunda. padahal mah pami teu leupat, insyaallah deuih moal leupat bogor teh masih keneh lingkungan sunda. alesanna teh da basa sunda nu tiasana mung basa sunda kasar. atuh keun wae. sugan engke mah tiasa janten lemes. ulah ieu mah malah dipopoheukeun.

sok ah, ti ayeuna mah urang biasakeun nyarios basa sunda. minimal di lingkungan kulawargi heula, teras dipangameungan, atuh sugan engke mah di padameulan. pan ceunah inohong na jawa barat teh gaduh program, yen basa sunda hoyong dijantenkeun basa nasional kadua saatos basa indonesia. ari tara dianggo mah pamohalan janteun kadua.
sakali deui urang sunda nyarios sunda.
Kondisi Bahasa Sunda Memprihatinkan
Sumber: www.pikiran-rakyat.com

BANDUNG, (PR).-
Kondisi bahasa dan budaya Sunda dewasa ini cukup memprihatinkan. Selain itu, akulturasi dan degradasi budaya yang melanda sastrawan, budayawan, dan penulis mengakibatkan semakin kurangnya minat untuk menyelami bahasa Sunda dalam bidang seni budaya dan karya tulis. Kondisi itu perlu mendapat perhatian serius seluruh lapisan masyarakat.

Kepala Dinas Kebudayaan dan Pariwisata Jawa Barat, H. Memet H. Hamdan, di sela acara "Ngaleler Hadiah Basa jeung Sastra LBSS", di Bale Pakuan Jln. Ciumbuleuit Bandung, Kamis (16/9), menyebutkan bahwa kondisi memprihatinkan itu jelas terlihat dan terasa dalam kehidupan sehari-hari.

"Kecenderungan menggunakan bahasa Sunda dalam percakapan keseharian kini sangat jarang. Ironisnya, kondisi ini tidak saja terjadi di kalangan anak-anak zaman sekarang tapi juga di lingkungan orang tua," kata Memet.

Menurutnya, sebagai bahasa indung bahasa Sunda seharusnya dipergunakan dalam bahasa percakapan sehari-hari. "Minimal di lingkungan keluarga," tegasnya.

Namun, dalam kondisi seperti ini tidak perlu dicari "kambing hitam". Pemerintah sebetulnya terus berupaya melakukan sosialisasi tapi, karena keterbatasan dana, upaya itu tidak sampai menyentuh lebih dalam.

Keprihatinan juga diungkapkan Ketua Lembaga Bahasa dan Sastra Sunda (LBSS), Taufik Faturohman. "Kondisi bahasa Sunda saat ini sangat memprihatinkan dan memasuki tanda-tanda kepunahan," ujarnya.

Menyikapi kondisi ini, dalam kongresnya di Garut beberapa waktu lalu, LBSS berupaya melakukan perubahan dan membangkitkan gairah penggunaan bahasa Sunda, antara lain melalui pencanangan pelajaran bahasa Sunda di SD dan di pemerintahan daerah.

Sementara itu hadiah "Basa jeung Sastra LBSS" tahun ini diberikan kepada Teguh Firmansyah, Dini Citra Andriani, dan Miati Suci Armilita sebagai pinunjul 1, 2 dan 3 untuk bidang "Prosa Barudak". Untuk "Prosa Rumaja" pinunjul 1, 2 dan 3 diraih, Anggi Sukmawangi, Ridan Nasiha, dan Neneng Yeni Nurjanah. Miati Suci Armilita, Refa Aprianty, dan Andri Nugraha untuk "Puisi Barudak", Rani Nurcita Widya, Nurul Hikmah dan Indah Lestari ("Puisi Rumaja"), Godi Suwarna, Lismanah, dan Cucu Nurjaman (puisi umum), Anton Hidayat, Mariam Arianto dan Sutedja Sumadiputra ("Carpon Umum"), Hermawan Aksan, Agus Suherman dan Atep Kurnia ("Esey"), Dr. Askari Soemadipraja, Usep Romli H.M., dan Dedy Widyagiri ("Esey Salinan ti Buku Sastra") dan penghargaan untuk buku Sunda diberikan kepada Saleh Danasasmita dan Enas Mabarti. (A-87)***

1 komentar: